Im Jahr 2014 wurde an unserem Institut der so genannte Research Award ins Leben gerufen. Der Award wurde eingeführt, um Prae- und Post-Docs die Chance zu bieten, ein international ausgerichtetes Forschungsprojekt mit finanzieller Unterstützung (von bis zu 1.500 Euro) des Instituts durchzuführen. Ziel des Awards ist die Steigerung der internationalen Sichtbarkeit unseres wissenschaftlichen Nachwuchses. Die Auszeichnung wird nach einem Reviewverfahren (insgesamt vier Reviewer) vergeben und hat das Ziel, die Ergebnisse auf internationalen Tagungen vorzustellen und international zu publizieren.

Im Jahr 2021 wurden gleich zwei Research Awards verliehen:

Isabelle Freiling & Anja Stevic: To disclose or not to disclose? The role of anxiety, privacy concerns, and connectedness in online self-disclosure

Teresa Weikmann, Hannah Greber & Alina Nikolaou: Do you believe? How different forms of deepfakes challenge our trust in the senses


Bisherige Preisträger

  • 2020
    Marlis Stubenvoll
    & Alice Binder: Is knowledge power? Investigating chilling effects as a consequence of declarative and procedural online privacy protection knowledge using browser histories

    Svenja Schäfer
    : Hate Speech as a fuel for social disintegration? Effects of hate speech and counter speech on implicit and explicit stereotypes, social distancing and polarized attitudes
  • 2019
    Jakob-Moritz Eberl & Fabienne LindClimate migration and climate migrants in European media coverage (Joint Proposal mit Judith Kohlenberger vom Institut für Sozialpolitik der Wirtschaftsuniversität Wien)
  • 2018
    Jakob-Moritz Eberl: Poll quality, poll credibility and potential spillover effects (Joint Proposal mit Johann Gründl vom Institut für Staatswissenschaft der Universität Wien)
  • 2017
    Sandra Banjac: (Re-)conceptualising journalistic role conceptions through audience expectations: Considering journalists and audiences in South Africa

    Desirée Schmuck
    : 'Do Muslims hate us?' Effects of repetitive exposure to anti-Muslim political mobilization on young Muslims’ hostility and support for violent action over time
  • 2016
    Brigitte Naderer: Long-term effects of product placement disclosures

    Wolfgang Weitzl
    : The complex interplay between message ambiguity, valence and source credibility: The online customer review case
  • 2015
    Kathrin Karsay & Desirée Schmuck: 'Weak, sad, and lazy fatties'. The effects of reality weight loss TV shows on adolescents' explicit and implicit stereotypes toward obese people (Joint Proposal)
  • 2014
    Franziska Marquart: The effects of racist stereotypes in anti-racism campaigns on implicit and explicit attitudes

    Brian Weeks
    : (Mis)information sharing: How anxiety accelerates the spread of inaccurate information within social media