- Reports (Working, Research, Annual Reports)
- Other Publications (technical specifications, informal publications)
Books (Monographs)
- . (2012). Die Dynamik der Medienaufmerksamkeit: Ein Simulationsmodell. Baden-Baden: Nomos.
- . (2008). Kommunikationsstile von Führungskräften: Eine strukturelle Analyse des Kommunikationsverhaltens in Führungssituationen. Marburg: Tectum.
Edited Books
- Gehrau, V., Waldherr, A., & Scholl, A. (Eds.) (2020). Integration durch Kommunikation: Jahrbuch der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft 2019. [Integration through communication: Yearbook of Media and Communication Studies 2019] Münster: Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft.
- Grimme, C., Preuss, M., Takes, F. W., & Waldherr, A. (Eds.) (2020). Disinformation in open online media. First multidisciplinary international symposium, MISDOOM 2019. Lecture Notes in Computer Science. Cham, CH: Springer.
- Theoretische und methodische Antworten der Kommunikationswissenschaft auf Herausforderungen der Digitalisierung". . (Eds.) (2018). Themenheft "
Articles in Journals
- Kligler-Vilenchik, N., Stoltenberg, D., de Vries Kedem, M., Gur-Ze'ev, H., Waldherr, A., & Pfetsch, B. (2020). Tweeting in the time of coronavirus: How social media use and academic research evolve during times of global uncertainty. Social Media & Society, 6(3).
- Stoltenberg, D., Maier, D., & Waldherr, A. (2019). Community detection in civil society online networks: Theoretical guide and empirical assessment. Social Networks, 59, 120-133.
- Waldherr A., & Wettstein, M. (2019). Bridging the gaps: Using agent-based modeling to reconcile data and theory in computational communication science. International Journal of Communication, 13, 3976–3999.
- Waldherr A, Geise S, Katzenbach C. (2019). Because technology matters: Theorizing interdependencies in computational communication science with actor–network theory. International Journal of Communication, 13, 3955–3975.
- Hilbert, M., Barnett, G, Blumenstock, J., Contractor, N., Diesner, J. et al. (2019). Computational communication science: A methodological catalyzer for a maturing discipline. International Journal of Communication, 13, 3912–3934.
- Waldherr A. (2019). Messinstrumente und Sinnkonstruktionen: Methoden als Antreiber und Taktgeber der Kommunikationswissenschaft. Medien & Zeit, 34(1), 40-47.
- Waldherr, Annie; Wehden, Lars-Ole; Stoltenberg, Daniela; Miltner, Peter; Ostner Sophia; Pfetsch, Barbara. (2019). Induktive Kategorienbildung in der Inhaltsanalyse: Kombination automatischer und manueller Verfahren. FQS: Forum Qualitative Sozialforschung, 20(1).
- Schmid-Petri H, Adam S, Reber U, Häussler T, Maier D. et al. (2018). Homophily and prestige: An assessment of their relative strength to explain link formation in the online climate change debate. Social Networks, 55, 47-54.
- Maier D., Waldherr A., Miltner P., Wiedemann G., Niekler A. et al. (2018). Applying LDA topic modeling in communication research: Toward a valid and reliable methodology. Communication Methods and Measures, 12(2-3), 93-118.
- Maier D., Waldherr A., Miltner P., Jähnichen P., Pfetsch B. (2018). Exploring issues in a networked public sphere: Combining hyperlink network analysis and topic modeling. Social Science Computer Review, 36, 3-20.
- Strippel C., Bock A., Katzenbach C., Mahrt M., Merten L. et al. (2018). Die Zukunft der Kommunikationswissenschaft ist schon da, sie ist nur ungleich verteilt: Eine Kollektivreplik auf Beiträge im "Forum" (Publizistik, Heft 3 und 4, 2016). Publizistik, 63(1).
- Waldherr A., Maier D., Miltner P., Günther E. (2017). Big data, big noise: The challenge of finding issue networks on the Web. Social Science Computer Review, 35, 427-443.
- Waldherr, Annie. (2017). Öffentlichkeit als komplexes System: Theoretisches Konzept und methodische Konsequenzen. Medien & Kommunikationswissenschaft, 65(3), 534-549.
- Pfetsch B., Maier D., Miltner P., Waldherr A. (2016). Challenger networks of food policy on the Internet: A comparative study of structures and coalitions in Germany, UK, US, and Switzerland. International Journal of E-Politics, 7(1), 16-36.
- Waldherr A. (2014). Emergence of news waves: A social simulation approach. Journal of Communication, 64(5), 852-873.
- Miltner P., Maier D., Pfetsch B., Waldherr A. (2013). Online networks of civil society actors as an indicator for politicization? A hyperlink analysis of the food safety issue in Germany. Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 5(2), 201-220.
- Waldherr A., Wijermans N. (2013). Communicating social simulation models to sceptical minds. Journal of Artificial Societies and Social Simulation, 16(4).
- Miltner P., Waldherr A. (2013). Themenzyklus der Kriegsberichterstattung: Ein Phasenmodell. Publizistik, 58, 267-287.
- Waldherr A., Muck P. (2011). Towards an integrative approach to communication styles: The interpersonal circumplex and the five-factor theory of personality as frames of reference. Communications, 36(1), 1-27.
Articles in Edited Books
- Waldherr A. (2018). Modelling issue-attention dynamics in a hybrid media system. In P. Vasterman (Ed.), From media hype to Twitter storm: News explosions and their impact on issues, crises, and public opinion (pp. 291-311). Amsterdam: Amsterdam University Press.
- Waldherr A., Wijermans, N. (2017). Modelling the role of social media at street protests. In W. Jager, R. Verbrugge, A. Flache, G. de Roo, L. Hoogduin & C. Hemelrijk (Eds.), Advances in Social Simulation 2015. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol. 528 (pp. 445-449). Springer.
- Waldherr A., Heyer G., Jähnichen P., Niekler A., Wiedemann G. (2016). Mining big data with computational methods. In G. Vowe & P. Henn (Eds.), Political Communication in the Online World: Theoretical Approaches and Research Designs (pp. 201-217). New York: Routledge.
- Maier D., Waldherr A., Miltner P., Schmid-Petri H., Häussler T., Adam S. (2014). Stichprobenziehung aus dem Netz – Wie man themenspezifische Online-Inhalte erfassen kann. In K. Sommer, M. Wettstein, W. Wirth & Matthes J. (Eds.), Automatisierung in der Inhaltsanalyse (pp. 90-110). Köln: von Halem.
- Waldherr A. (2012). The mass media as actors in innovation systems: Their relevance for high-tech policy decisions. In J.M. Bauer, A. Lang & V. Schneider (Eds.), Innovation Policy and Governance in High-Tech Industries: The Complexity of Coordination (pp. 77-100). Berlin: Springer.
- Waldherr A., Bachl M. (2011). Simulation gesellschaftlicher Medienwirkungsprozesse am Beispiel der Schweigespirale. In M. Suckfüll, H. Schramm & C. Wünsch (Eds.), Rezeption und Wirkung in zeitlicher Perspektive (pp. 203-220). Baden-Baden: Nomos.
- Thiemens J., Waldherr A. (2009). Bewertungsdimensionen einer Kanzlerkandidatin – Eine quantitative Inhaltsanalyse der Berichterstattung über Angela Merkel im Bundestagswahlkampf 2005. In W. Rodoniklis & D. Zander (Eds.), Düsseldorfer Forum Politische Kommunikation 2008. Schriftenreihe DFPK (pp. 158-182). Münster: Lit.
- Waldherr A. (2008). Innovationsdiskurse in Medien und Politik – Theoretisches Rahmenkonzept für eine vergleichende Analyse von Themenkarrieren. In E. Aydin, M. Begenat, C. Michalek, J. Schemann & I. Stefes (Eds.), Düsseldorfer Forum Politische Kommunikation 2007. Schriftenreihe DFPK (pp. 291-312). Münster: Lit.
- Waldherr A. (2008). Gatekeeper, Diskursproduzenten und Agenda-Setter – Medien als Akteure in Innovationsprozessen. In B. Pfetsch & S. Adam (Eds.), Massenmedien als politische Akteure – Konzepte und Analysen (pp. 171-195). Wiesbaden: VS.
Reviews
- Waldherr A. (2016). Vivienne Büttner (2015): Akzidentielle Medienhypes. Entstehung, Dynamik und mediale Verbreitung. Medien & Kommunikationswissenschaft, 64, 404-405.
Reports (Working, Research, Annual Reports)
- Waldherr A., Ostner S., Müller L.-O., Miltner P., Stoltenberg D., Sona P., Pfetsch B. (2015). Wissenschaftliche Auswertung von Bürger- und Online-Dialogen zum Thema Lebensqualität in Deutschland. ( ).
Other Publications (technical specifications, informal publications)
- Waldherr A. (2014). AMMA: Agent-based model of the media arena (Version 1). CoMSES Computational Model Library.