Monographs & Editorships

  • Wilhelm, C., Podschuweit, N., Hofer, M., & Koch, T. (Eds.) (2018): Medienwahl. Aktuelle Konzepte, Befunde und methodische Zugänge. Baden-Baden: Nomos.
  • Wilhelm, C. (2015): Digitales Spielen als Handeln in Geschlechterrollen. Eine Untersuchung zu Selektion, Motiven, Genrepräferenzen und Spielverhalten. Wiesbaden: Springer VS.
  • Seufert, W. & Wilhelm, C. (2014): Mediennutzung als Zeitallokation. Zum Einfluss der verfügbaren Zeit auf die Mediennutzung. Baden-Baden: Nomos.


Articles & Full Papers (peer-reviewed)

  • Stehle, H., Bock, A., Wilhelm, C., Springer, N., Mahrt, M., Lobinger, K., Linke, C., Engelmann, I., Detel, H., & Brantner, C. (2024). In/visibility in the digital age: A literature review from a communication studies perspective. International Journal of Communication (IJoC), 18(2024), 5471-5493, retrieved from https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/20567/4857.
  • Mayen, S., Reinhardt, A., & Wilhelm, C. (2024). Instrumente zur Messung von jugendlicher Mediennutzung: Ein Vergleich von App- und Web-basierten Mobile Experience Sampling-Tools [Instruments for measuring youth digital media use. A comparison of app- and web-based mobile experience sampling tools]. MedienPädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 60, 93-119. https://doi.org/10.21240/mpaed/60/2024.04.25.X
  • Reinhardt, A., Mayen, S., & Wilhelm, C. (2024). Uncovering the missing pieces: Predictors of nonresponse in a mobile experience sampling study on media effects among youth. Social Science Computer Review, 42(6), 1464-1478. https://doi.org/10.1177/08944393241235182
  • Reinhardt, A., Wilhelm, C., & Mayen, S. (2024). Time for digital media but no time for school? An investigation of displacement effects among adolescents of gen X, Y, and Z. Psychology of Popular Media, 13(4), 633-642. https://doi.org/10.1037/ppm0000479
  • Masullo, G. M., Wilhelm, C., Lee, T., Gonçalves, J., Riedl, M. J., & Stroud, N. J. (2024). Signaling news outlet trust in a Google Knowledge Panel: A conjoint experiment in Brazil, Germany, and the United States. New Media & Society, 26(9), 5379-5402. https://doi.org/10.1177/14614448221135860
  • Wilhelm, C., & Schulz-Tomančok, A. (2023). Predicting user engagement with anti-gender, homophobic and sexist social media posts – a choice-based conjoint study in Hungary and Germany. Information, Communication & Society, 27(11), 2094-2113. https://doi.org/10.1080/1369118X.2023.2275012
  • Wilhelm, C., Joeckel, S., & Dogruel, L. (2023). A women's issue? The role of backlash and issue ownership in users' engagement with articles about gender equality. Feminist Media Studies, 24(3), 575-592. https://doi.org/10.1080/14680777.2023.2203874
  • Guenther, L., Wilhelm, C., Oschatz, C., & Brück, J. (2023). Science communication on Twitter: Measuring indicators of engagement and their links to user interaction in communication scholars' Tweet content. Public Understanding of Science, 32(7), 860-869. https://doi.org/10.1177/09636625231166552
  • Dogruel, L., Joeckel, S., & Wilhelm, C. (2023). Are byline biases an issue of the past? The effect of author's gender and emotion norm prescriptions on the evaluation of news articles on gender equality. Journalism, 24(3), 560-579. https://doi.org/10.1177/14648849211012176
  • Uth, B., Stehle, H., Wilhelm, C., Detel, H., & Podschuweit, N. (2023). The journalism-audience relationship in the digital age: A theoretical literature review. Journalism. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/14648849231221611
  • Schulz-Tomančok, A., & Wilhelm, C. (2022). "Gender-Gaga-Forschung unerwünscht!": Eine qualitative Analyse von User: innen-Kommentaren zu anti-genderistischen Hate Speech Postings in Deutschland. MedienJournal, 46(3), 26-46. https://doi.org/10.24989/medienjournal.v46i3.2195
  • Reifegerste, D., Wilhelm, C., & Riesmeyer, C. (2022). How to tell the kids? Parental crisis communication during the COVID-19 pandemic. Studies in Communication Sciences, 22(1), 223-231.
  • Riesmeyer, C., Wilhelm, C., & Reifegerste, D. (2022). Die Mischung macht's. Elterliche Mediationsstrategien der kindlichen Mediennutzung während der Corona-Pandemie. Zeitschrift für Medienpädagogik, 46, (Parents – Educators – Literacy), 24-50.
  • Wilhelm, C., Stehle, H., & Detel, H. (2021). Digital visibility and the role of mutual interaction expectations: Reframing the journalist-audience relationship through the lens of interpersonal communication. New Media & Society, 23(5), 1004-1021. https://doi.org/10.1177/1461444820907023
  • Wilhelm, C., Riesmeyer, C., & Reifegerste, D. (2021). Distanzlernen in der Krise aus Sicht der Eltern: Lektionen aus Wissenschaft und Praxis. Ein Werkstattbericht. Medien Journal, 3(2021), 67-78.
  • Chen, V. H. H., Wilhelm, C., & Jöckel, S. (2020). Relating video game exposure, sensation seeking, aggression and socioeconomic factors to school performance. Behaviour & Information Technology. 39(9), 957-969. https://doi.org/10.1080/0144929X.2019.1634762
  • Wilhelm, C. & Jöckel, S. (2018): The dark side of morality? How gender, moral identity and ideological orientation influence the response to hate and counter speech comments and induce backlash effects. Full Paper, 68th Annual Conference, Jahrestagung der International Communication Association (ICA), 24.-28. Mai 2018 in Prag, Tschechische Republik.
  • Wilhelm, C. (2016): Predicting the use of online video platforms: Relating attitudes towards digital piracy to consumer preferences and willingness to pay. Full-Paper, 66th Annual Conference Jahrestagung der International Communication Association (ICA), 09.-13. Juni in Fukuoka, Japan.
  • Wilhelm, C. (2014): Gender stereotypes in gaming behavior: Play styles, gaming motives, and genre preferences. Full-Paper, angenommen zur 64. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), 22.-26. Mai 2014 in Seattle, USA.
  • Wilhelm, C. (2013): Reflective play and the use of game genres. Predicting preferences by extrinsic and intrinsic activities. Full-Paper, angenommen zur 63. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), 17.-21. Juni in London, Großbritannien.
  • Seufert, W. & Wilhelm, C. (2013): Wie stark verdrängen oder ergänzen sich (neue und alte) Medien? Medien- & Kommunikationswissenschaft, 61, 568-593.


Books Chapters

  • Uth B., Stehle H., Wilhelm C., Detel H., & Podschuweit N. (2024). Die Journalismus-Publikum-Beziehung als Herausforderung für den politischen Journalismus. In C. Nuernbergk, N. F. Schumacher, J. Haßler, & J.  Schützeneder  (Eds.), Politischer Journalismus. Konstellationen – Muster – Dynamiken (pp. 147-162). Baden-Baden: Nomos. doi.org/10.5771/9783748939702-147
  • Wilhelm, C. (2022). Die Kaufentscheidung als Lernprozess: The Theory of Buyer Behavior von John Howard und Jagdish Sheth. In T. G. K. Meitz, N. S. Borchers, & B. Naderer (Eds.), Schlüsselwerke der Werbeforschung (pp. 119-130). Wiesbaden: Springer VS.
  • Wilhelm, C., & Engelmann, I. (2019). Inhalt oder Umfeld journalistischer Facebook-Posts? Was über die Nachrichtenauswahl des Publikums in sozialen Medien entscheidet. In P. Weber, F. Mangold, M. Hofer, & T. Koch (Eds.), Meinungsbildung in der Netzöffentlichkeit. Aktuelle Studien zu Nachrichtennutzung, Meinungsaustausch und Meinungsbeeinflussung in Social Media (pp. 75-92). Baden-Baden: Nomos.
  • Podschuweit, N., & Wilhelm, C. (2018). Medienwahl – Standortbestimmung und Perspektiven. In C. Wilhelm, N. Podschuweit, M. Hofer & T. Koch (Eds.), Medienwahl. Aktuelle Konzepte, Befunde und methodische Zugänge. Baden-Baden: Nomos.
  • Jöckel, S., & Wilhelm, C. (2018). Everything under control? The role of habit strength, deficient self-regulation and media literacy for the use of social network sites among children and adolescents. In R. Kühne, S. Baumgartner, T. Koch & M. Hofer (Eds.), Youth and Media. Current Perspectives on Media Use and Effects (pp. 55-73). Baden-Baden: Nomos.
  • Wilhelm, C. (2016). Mediennutzung als Zeitallokation – eine Einordnung medien-ökonomischer Überlegungen als Beitrag für die Mediennutzungsforschung. In J. Müller-Lietzkow, & F. Sattelberger (Eds.), Empirische Medienökonomie. Reflexionen der Arbeiten von Wolfgang Seufert (pp. 286-300). Baden-Baden: Nomos.
  • Seufert, W., & Wilhelm, C. (2016/2013). Wie stark verdrängen oder ergänzen sich (neue und alte) Medien? Nachdruck in: J. Müller-Lietzkow, & F. Sattelberger (Eds.), Empirische Medienökonomie. Reflexionen der Arbeiten von Wolfgang Seufert (pp. 251-285). Baden-Baden: Nomos.
  • Wilhelm, C. (2015). Game Studies und Geschlechterforschung. In: K. Sachs-Hombach, & J.-N. Thon (Eds.), Game Studies. Ansätze zur Computerspielforschung. Köln: von Halem.
  • Wilhelm, C. & Seufert, W. (2014). Substitutionseffekte zwischen Mediengattungen und nichtmedialen Aktivitäten in sozialen Gruppen. In K. Kleinen-von Königslöw & K. Förster (Eds.), Medienkonvergenz und Medienkomplementarität aus Rezeptions- und Wirkungsperspektive (pp. 109-125). Baden-Baden: Nomos.
  • Wilhelm, C. & Seufert, W. (2011). Mediennutzung und Zeitverfügbarkeit. In M. Suckfüll, H. Schramm & C. Wünsch (Eds.), Rezeption und Wirkung in zeitlicher Perspektive (pp. 112-128). Baden-Baden: Nomos.
  • Seufert, W. & Wilhelm, C. (2008). Mediennutzung als Zeitallokation: Medienpräferenztypologien auf Basis der Zeitbudgetdaten der MA 05. In: J. Hagenah & H. Meulemann (Eds.), Alte und neue Medien – Zum Wandel der Medienpublika in Deutschland seit den 1950er Jahren (pp. 39-60). Münster: LIT.


Recensions


  • Wilhelm, C. (2024). Stine Eckert, Ingrid Bachmann (Eds.): Reflections on feminist communication and media scholarship. Theory, method, impact. New York: Routledge. rezensionen:kommunikation:medien. Available at: https://www.rkm-journal.de/archives/24890
  • Wilhelm, C. (2022). Johannes Gemkow: Die Mediatisierung des Wissens. Eine Dispositivanalyse zur Rolle der Medienkompetenz. Publizistik, 67, 181-183.
  • Wilhelm, C. (2017): Anna Schnauber (2017). Medienselektion im Alltag. Die Rolle von Gewohnheiten im Selektionsprozess. Wiesbaden: Springer VS. Medien & Kommunikationswissenschaft, 65(4), 800-801.
  • Wilhelm, C. (2014). Wimmer, Jeffrey (2013). Massenphänomen Computerspiele. Soziale, kulturelle und wirtschaftliche Aspekte. Konstanz und München: UVK. Publizistik, 59(4), 487-488.


Working, Research and Yearly Reports


  • Fejős, A., & Zentai, V. (Eds.) (2021). Anti-gender hate speech in populist right-wing social media communication. With the contribution of M. Bladini, N. Igareda, A. Helmstad, A. Pascale, A. Schulz, R. Sette, S. Sicurella, E-M. Svensson, C. Wilhelm. GENHA project. Available under genha.eu.
  • Bladini, M., Fejős, A., Igareda, N., Pascale, A., Schulz, A., A., Svensson, E.-M., Wilhelm, C., & Zentai, V. (2021). Map of the main political parties using hate speech against the "ideology of gender" through the social networks and internet in Europe. Available under genha.eu.