Publications: 2020

Articles, chapters and papers published before 2020 can be accessed through the newsletter archive or under "Books". All publications are ordered alphabetically. 106 publications are listed below for the year of 2020.

  • Aaldering, L., Egelhofer, J. L., & Lecheler, S. (2020). Nieuwe uitdagingen voor de journalistiek in het tijdperk van nepnieuws [New Challenges for Journalism in the Age of Fake New]. In J. de Ridder, R. Vliegenthart, & J. Zuure (Eds.), Doen, durven of de waarheid? Democratie in digitale tijden [Truth or dare? Democracy in a Digital Era] (pp. 87-103). Amsterdam: University Press.
  • Arendt, F. (2020). Prejudiced responses in patient-physician communication? No evidence for across-the-board unintended effects in majority patients. Health & New Media Research, 4(1), 31-45.
  • Arendt, F., & Karadas, N. (2020). Implicit and explicit attitudes toward Germany as news-choice predictors in Muslims with migration backgrounds living in Germany. Communications: The European Journal of Communication Research, 45(4), 440-462. doi:10.1515/commun-2019-2067
  • Arendt, F., Haim, M., & Scherr, S. (2020). Investigating Google's suicide-prevention efforts in celebrity suicides using agent-based testing: A cross-national study in four European countries. Social Science & Medicine, 262, 112692. doi:10.1016/j.socscimed.2019.112692
  • Bauer, T. A. (2020). Medialität und Bildung. Bildungsrelevante Anmerkungen zur Logik des Medienbegriffs. In G. Kyseal-Schiemer & G. Ortner (Eds.), Comenius Reloaded 2020 (pp. 78-87).
  • Biron, B. (2020). Der Erste Weltkrieg als Heerschau der Frauen? Betrachtungen zum vermeintlichen Motor der Frauen-Emanzipation. In B. Biron, W. Duchkowitsch, & W. Lamprecht (Eds.), Frauen, Medien, Krieg (pp. 9-34). Wien, Münster: LIT-Verlag.
  • Brantner, C., Lobinger, K., Götzenbrucker, G., & Schreiber, M. (2020). Vernetzte Bilder in Sozialen Medien als Forschungsthema der Visuellen Kommunikationsforschung. In C. Brantner, G. Götzenbrucker, K. Lobinger, & M. Schreiber (Eds.), Vernetzte Bilder. Visuelle Kommunikation in Sozialen Medien (pp. 9-24). Köln: Herbert von Halem.
  • Burkart, R. (2020). Schleichwerbung. In K. Artsiomenka, & H. Pöttker (Eds.), Journalistikon. Das Wörterbuch der Journalistik. (Nur online)
  • Dorer, J., Gouma, A., & Marschik, M. (2020). Intersectionality in sports journalism. In K. Ross, I. Bachmann, V. Cardo, S. Moorti, & C.M. Scarcelli (Eds.), The International Encyclopedia of Gender, Media, and Communication. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Dorer, J., & Marschik, M. (2020). Intersectionality in sports reporting. In K. Ross, I. Bachmann, V. Cardo, S. Moorti, & C.M. Scarcelli (Eds.), The International Encyclopedia of Gender, Media, and Communication. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Duchkowitsch, W. (2020). Diametrale Agitationen im Ersten Weltkrieg: Kommunikatives Handeln österreichischer Frauen. In B. Biron, W. Duchkowitsch, & W. Lamprecht (Eds.), Frauen, Medien, Krieg (pp. 179-194). Wien, Münster: LIT-Verlag.
  • Eberl, J.-M., & Boomgaarden, H. G. (2020). Wahlkampfkommunikation. In T. Faas, O. W. Gabriel, & J. Maier (Eds.), Einstellungs- und Verhaltensforschung (pp. 164-183). Baden-Baden: Nomos.
  • Eberl, J.-M., Kathirgamalingam, M., & Boomgaarden H. G. (2020). Austria: On the road to peak TV debate? In J. Juárez-Gámiz, C. Holtz-Bacha, & A. Schroeder (Eds.), Routledge International Handbook on Electoral Debates (pp. 129-138). London: Routledge.
  • Eberl, J. M., Tolochko, P., Jost, P., Heidenreich, T., & Boomgaarden, H. G. (2020). What's in a post? How sentiment and issue salience affect users' emotional reactions on Facebook. Journal of Information Technology & Politics, 17(1), 48-65.
  • Einwiller, S., & Korn, C. (2020). Employee reactions to negative media coverage. In F. Frandsen & W. Johansen (Eds.), Handbook of crisis communication (pp. 299-318). Berlin: Mouton de Gruyter.
  • Einwiller, S., & Ruppel, C. (2020). Interne Unternehmenskommunikation in der Krise – Ergebnisse einer Befragung unter Arbeitnehmenden während der Corona-Krise. prmagazin, 7, 64-71.
  • Gmeiner, R., & Kolokytha, O. (2020). Who runs the (PR) world? Underrepresentation of women in music PR. In A. Adi & E. Ayme-Yahil (Eds.), Women in PR: Research and opinions about the status, challenges and future of women working in PR/Communications (pp. 152-160). Berlin: Quadriga University of Applied Sciences.
  • Grimm, J. (2020). Weibliche Blicke und nationale Aneignungsperspektiven. Frauen als Rezipientinnen einer Fernsehdokumentation zum Ersten Weltkrieg in Österreich, Ungarn, der Türkei und Vietnam. In B. Biron, W. Duchkowitsch, & W. Lamprecht (Eds.), Frauen, Medien, Krieg (pp. 305-382). Wien, Münster: LIT-Verlag.
  • Götzenbrucker, G. (2020). Rezension. Paus-Hasebrinck, I., Kulterer, J., & Sinner, P. (2019). Social inequality, childhood, and the media. A Longitudinal study of the mediatization of socialization. ÖZS – Österreichische Zeitschrift für Soziologie, 3(20), 371-374.
  • Hanusch, F. (Ed.) (2019). Comparing journalistic cultures. London: Routledge.
  • Hausjell, F. (2020). Journalismuskritik: Wer sind die Zensoren? Über Klöckner, M. (2019). Sabotierte Wirklichkeit: Oder: Wenn Journalismus zur Glaubenslehre wird. Statement, Österreichs Medienmagazin, Jänner/Februar, 14-15.
  • Hausjell, F. (2020). Corona-Krise ändert alles. Statement. Österreichs Medienmagazin,  Mai/Juni, 6ff.
  • Hausjell, F. (2020). Chancen nicht genutzt. 75 Jahre nach dem Start des Neubaus demokratischer Medien in Österreich fällt die Zwischenbilanz heute durchwachsen aus. Statement. Österreichs Medienmagazin, 9f.
  • Hausjell, F. (2020). Selbstschädigende Verhinderungsmentalität. Statement. Österreichs Medienmagazin, 32f.
  • Heiss, R., & Matthes, J. (2020). Operationalisierung und Messung. In C. Wagemann, A. Goerres, & M. Siewert (Eds.), Handbuch Methoden der Politikwissenschaft (pp. 63-79). Wiesbaden: Springer VS.
  • Huber, B, & Aichberger, I. (2020). Emotionalization in the media coverage of honey bee colony losses. Media and Communication, 8(1), 141–150.
  • Kolokytha, O. (2020). Technology, decentralisation and the periphery of European filmmaking: Greece and Scandinavia in focus. In I. Lewis & L. Canning. (Eds.), European cinema in the twenty-first century. Discourses, directions and genres (pp. 207-225). UK: Palgrave Macmillan.
  • Köhl, M., & Götzenbrucker, G. (2020). Bilder als Affektgeneratoren: Eine transkulturelle Studie zur bildlichen Verhandlung von Nähe und Distanz in Social Media Umgebungen. In C. Brantner, G. Götzenbrucker, K. Lobinger, & M. Schreiber (Eds.), Vernetzte Bilder. Visuelle Kommunikation in Sozialen Medien (pp. 54-88). Köln: Herbert von Halem.
  • Lamprecht, W. (2020). Schau ma mal mit Eyes Wide Open – Historische Assoziationen zum 30. Geburtstag des Bank Austria Kunstforums Wien. Museum Aktuell, 265, 14-18.
  • Lecheler, S. (2020). The emotional turn in journalism needs to be about audience perceptions. Digital Journalism, 8(2), 287-291. doi:10.1080/21670811.2019.1708766
  • Maares, P. & Hanusch, F. (2020). Zwischen 'natürlichem' Bild und 'Eye-Catcher-Moment': Zur Relevanz visueller Authentizität für professionelle Instagram-Mikroblogger*innen. In C. Brantner, G. Götzenbrucker, K. Lobinger, & M. Schreiber (Eds.), Vernetzte Bilder: Visuelle Kommunikation in Sozialen Medien (pp. 156-173). Köln: Herbert von Halem.
  • Markiewitz, A., Arendt, F., & Scherr, S. (2020). #suizid. Zur Darstellung von Suizid in sozialen Netzwerken und den möglichen Auswirkungen auf Jugendliche. Kinder- und Jugendschutz in Wissenschaft und Praxis (KJug)65, 19-25.
  • Naderer, B., Seiffert-Brockmann, J., Matthes, J., & Einwiller, S. (2020) (Eds.). Native and embedded advertising formats in the digital world. Special Issue. Communications. The European Journal of Communication Research, 45(3), 273-388.
  • Ossmann, S. F. (2020). Introducing the new kid on the block: Polyamory. In Z. Davy, A. C. Santos, C. Bertone, R. Thoreson, & S. Wieringa (Eds.), Handbook of Global Sexualities (Vol. 1, pp. 363-385). Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Rozgonyi, K., & Polyak, G. (2020). Hungary. In D. Merskin (Ed.), The SAGE International Encyclopedia of Mass Media and Society (pp. 768-771). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Sarikakis, K. (2020). Not from the view of the centre: The lasting impact of the Great War in personal lives and the borders. In B. Biron, W. Duchkowitsch, & W. Lamprecht (Eds.), Frauen, Medien, Krieg (pp. 53-69). Wien, Münster: LIT-Verlag.
  • Seiffert-Brockmann, J., & Einwiller, S. (2020). Content-Strategien in der Unternehmenskommunikation: Themensetzung, Storytelling und Newsrooms (Content strategies in corporate communication: Agenda setting, storytelling and newsrooms). In A. Zerfass, M. Piwinger & U. Röttger (Eds.), Handbuch Unternehmenskommunikation (Handbook of corporate communication) (3rd Edn.). Wiesbaden: Springer Gabler.
  • Steininger, C., (2020). (New) institutional media economics. In M. B. von Rimscha (Ed.), Management and Economics of Communication. Handbooks of Communication Science. Volume 30 (pp. 69-86). Berlin/Munich/Boston: De Gruyter Mouton.
  • Steininger, C., (2020). Rundfunk. Görres-Gesellschaft. Staatslexikon, 8(4), 1484-1490.
  • von Sikorski, C., & Matthes, J. (2020). Framing and journalism. Oxford Research Encyclopedia of Communication. Oxford University Press.